Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkół w Modliborzycach

„NIEGRZECZNE DZIECKO”

Utworzono dnia 05.12.2020

„NIEGRZECZNE DZIECKO”

Wielu z nas przychodzi z trudem wyrażanie emocji, nazywanie, interpretowanie własnych uczuć, a przecież emocje są naszą codziennością. Dzieci często nie rozumieją emocji (np. złość, smutek, radość, strach, wstyd, zazdrość,…), których doświadczają. Nie potrafią ich nazwać, znaleźć ich źródła. Dlatego tak bardzo ważna jest rola rodziców, aby ich pociechy przeżywały i radziły sobie ze swoimi emocjami we właściwy dla siebie sposób (akceptowalny społecznie), pozwoli to kształtować u dziecka poczucie własnej wartości.

Wyrażanie emocji – Złość.

Ważne jest, aby zrozumieć że złość nie jest negatywna tylko sposób jej wyrażania. Bardzo często skupiamy się na zachowaniu, zapominając o uczuciach, co powoduje przyczepienie łatki „niegrzeczne dziecko” i stosowanie kar i zachowań niewspierających dziecko takich jak groźby, straszenie, nakazy i zakazy, zawstydzanie. Tego typu działania powodują, że dziecko otrzymuje komunikat: „Złość jest zła. Nie wolno jej wyrażać ani przeżywać”. Jednak to tak nie działa.  Złość to emocja, a agresja to stan i zachowanie.

Złość jest niezwykle potrzebna, gdyż sygnalizuje niedobre sytuacje, mówi, że coś ze świata zewnętrznego nam zagraża, naszym zasadom, wartościom, przyzwyczajeniom. Pojawia się też wtedy, gdy zaczynamy dostrzegać, że ktoś naszych potrzeb nie zaspokaja, a powinien, lub narusza nasze granice.

  • Jak nauczyć swoje dziecko nazywania i wyrażania emocji (złości) w sposób akceptowalny społecznie?
  • Najlepiej dając przykład.

Każdy z nas doświadcza złości, ale różnimy się tym, co z naszą złością robimy. To jak wyrażamy złość zależy od naszych cech indywidualnych oraz sposobów radzenia sobie z nią wypracowanych w procesie wychowania i obserwacji naszego środowiska. Dzieci nieustannie obserwują swoich rodziców, dlatego też jako rodzice musimy pokazać naszym dzieciom jak my radzimy sobie ze złością. Dobrym sposobem okazywania jej jest taki, aby był akceptowalny tzn. nie raniący i nie agresywny. Błędem jest odreagowywanie swojej złości na inne osoby, często bywa tak, że wracamy do domu i wyładowujemy złość na swoich bliskich, bogu ducha winnych, nie mających nic wspólnego z sytuacją, która doprowadziła nas do złości. Błędem jest również, zaprzeczanie swojej złości. Jeśli nie pozwolimy sobie na jej realizację, to będzie „w nas siedzieć”, objawiając się np. bólami somatycznymi – ból głowy lub może ujawnić się w sytuacjach społecznych – złośliwości skierowanej do innych ludzi.        

Bardzo ważne jest, żeby dopuszczać złość do głosu, pozwolić jej się ujawnić, ale nie bądźmy agresywni. Pilnujmy, by złość wyrażała nas i nasz wewnętrzny stan w sposób bezpieczny dla nas samych i dla innych. Emocja złości jest bardzo ważna w relacjach – jeśli tylko nie pozwolimy jej przerodzić się w niekontrolowaną agresję.

 

Jak towarzyszyć dziecku „w emocjach”?

  • Zauważ uczucia dziecka, dzięki temu wyrażasz swoją akceptację dla nich:

 „Widzę, że jesteś zły”,

  • Nazwij to, co dzieje się z dzieckiem:

„Wydaje mi się, że krzyczysz bo jesteś wściekła”,

  • Spróbuj nazwać uczucia dziecka, odnosząc je do konkretnej sytuacji; pomożesz mu zrozumieć, co jest jego przyczyną, jednocześnie dając dziecku możliwość innego zinterpretowania sytuacji:

„Myślę, że zezłościłaś się, bo nie pozwoliłam Ci oglądać telewizji”,

 

Jako Rodzic daj swojemu dziecku dobry przykład. Pamiętaj! Dzieci uczą się wyrażania emocji poprzez obserwację innych, a szczególnie swoich rodziców, więc - Jeśli ty krzyczysz, złoszcząc się, twoje dziecko też będzie to robić.

 

 

 

Pedagog szkolny

Emila Łukasik

 

Źródło:

https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/19840-co-sie-kryje-za-zloscia

https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/5792-dlaczego-dzieci-sie-zloszcza

 

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Marzec 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

Szkoła pamięta

Sieciaki.pl

Dajemy dzieciom siłę