Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkół w Modliborzycach

,, Aktywne metody nauczania historii - projekty z Laboratoriami Przyszłości"

Utworzono dnia 18.06.2024

,, Aktywne  metody nauczania historii - projekty z Laboratoriami Przyszłości"

Nauka historii to nie tylko przyswajanie faktów i dat, ale także zrozumienie przeszłości poprzez aktywne uczestnictwo i interakcję. Współczesne metody nauczania historii stawiają na aktywne i angażujące podejście, które pozwala uczniom lepiej zrozumieć                i poczuć wydarzenia historyczne.

Uczniowie klasy V b na zajęciach kółka historycznego, korzystając z klocków zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości, stworzyli makiety rzymskich obozów wojskowych oraz zamków średniowiecznych. Mogli przy tym dodawać własne elementy oraz modyfikować ich strukturę, co pozwoliło im na bardziej osobistą interakcję z tematami i lepsze ich zrozumienie. Rozwijali umiejętności planowania, projektowania, pracy w grupie oraz komunikacji.

Uczniowie klasy VI b, również w ramach kółka historycznego, stworzyli własną grę planszową odkrywającą historię gminy Modliborzyce. Przygotowując się do zadania udali się na rynek w Modliborzycach, gdzie rozmawialiśmy o przeszłości naszego miasta. Następnie opracowali koncepcję gry, zasady, przygotowali planszę  i karty z pytaniami. Pionki zostały wydrukowane na zajęciach prowadzonych przez pana Grzegorza Skrzypka na drukarce 3D zakupionej w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Projekt wymagał kreatywności, pomysłowości oraz cierpliwości, ucząc uczniów wytrwałości i zaangażowania.

Pionki zostały wykorzystane przez uczniów klasy VI a i V b,  którzy na zajęciach kółka historycznego grali w grę "Samotnik". Samotnik to gra rozwijająca wyobraźnię                          i logiczne myślenie. Według legendy, rozbudowana wersja znana współcześnie powstała na rozkaz Ludwika XIV, ale bardziej uproszczona wersja gry była znana już w starożytności.

Uczniowie klasy V b tworzyli komiks, przybliżający postać Bolesława Chrobrego i jego rolę w historii. Pracując w grupach, omawiali, które aspekty życia króla chcieliby przedstawić, a następnie rysowali kadry tworząc dialogi, opisy i narracje. Gotowy komiks pozwolił im lepiej poznać postać Bolesława Chrobrego. Jednocześnie rozwijali umiejętności kreatywnego myślenia, pracy zespołowej oraz zdolności artystyczne i literackie. Natomiast uczniowie klasy V a, pracując również w grupach, opracowali plakaty prezentujące wybrane zabytki starożytnego Rzymu, które możemy podziwiać do dziś. Praca nad plakatami rozwijała ich umiejętności badawcze, artystyczne i współpracy oraz wzbogaciła wiedzę o dziedzictwie kulturowym starożytnego Rzymu.  Praca nad projektami klas V została utrwalona na zdjęciach wykonanych aparatem zakupionym w ramach programu Laboratoria Przyszłości.

Dzięki goglom VR uczniowie klasy VII b mogli zaś przenieść się do okopów z czasów I wojny światowej, co pozwoliło im na unikalne doświadczenie historyczne, wzbogacając ich wiedzę i empatię względem minionych wydarzeń.

Program Laboratoria Przyszłości okazał się pomocny w realizacji tych przykładowych projektów. Dostarczył bowiem nowoczesnych narzędzi, które pozwalają  w sposób bardziej praktyczny i angażujący odkrywać  i zrozumieć przeszłość.

K. Biała

 

,, Aktywne metody nauczania historii - projekty z Laboratoriami Przyszłości"

Utworzono dnia 18.06.2024, 12:41

Dziennik logowanie

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2025 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

Sieciaki.pl

Dajemy dzieciom siłę

Licznik odwiedzin:

W tym tygodniu: 210

W poprzednim tygodniu: 235

W tym miesiącu: 1127

W poprzednim miesiącu: 1502

Wszystkich: 173364