Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Zespół Szkół w Modliborzycach

Poznajemy Polskę! Wycieczka do Krakowa i Oświęcimia.

Utworzono dnia 16.11.2022

Poznajemy Polskę!

Wycieczka do Krakowa i Oświęcimia.

Kraków to miasto wyjątkowe pod każdym względem. To niezwykła skarbnica dzieł sztuki, pamiątek historycznych i zabytków wpisanych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Miasto  urzeka  niezwykłą architekturą i wyjątkową atmosferą, o czym mogli się przekonać nasi licealiści, którzy 9 i 10 listopada wraz z opiekunami p. Emilią Łukasik, p. Anetą Kwaśnik, p. Ewą Żmudą-Rycerz i  Agnieszką Kołodziejską uczestniczyli w  wycieczce do Krakowa i Oświęcimia. Wyjazd został zorganizowany dzięki dofinansowaniu, jakie otrzymała nasza szkoła, biorąc udział w projekcie „Poznaj Polskę”.

Za  nami  niezwykła, pełna wzruszeń i wyjątkowych wrażeń estetycznych dwudniowa wyprawa w przeszłość. Zwiedzanie to zawsze swego rodzaju podróż w czasie.  Już na wstępie Kraków oczarował nas  bogactwem  sztuki, historii i  architektury z różnych epok. Dzięki opowieściom przewodnika  mieliśmy okazję poczuć  tę magiczną atmosferę, usłyszeć  fascynującą opowieść o  naszych dziejach.

Pierwszy dzień zwiedzania  rozpoczęliśmy od spotkania z przewodnikiem i  wizyty na   Wzgórzu Wawelskim. To niezwykłe miejsce jest symbolem narodowym i kulturowym Polaków, tutaj kształtowała się historia naszego kraju. Wędrując przez prawie tysiąc lat historii Polski, podziwialiśmy materialne bogactwo dziedzictwa polskiej monarchii, wspaniałe dzieła sztuki, którymi są niewątpliwie  Groby Królewskie. Wnętrze katedry pełne jest niezwykłych realizacji artystycznych  średniowiecznych, renesansowych i barokowych. Zwiedzaniu Katedry na Wawelu towarzyszy nieodłącznie wejście na wieżę, z której rozpościera się niezwykły widok na miasto. To w tym miejscu podziwialiśmy potężny Dzwon Zygmunta, świadka  wielu ważnych dla dziejów narodu momentów. Podobno dotknięcie serca dzwonu spełnia marzenia.  Wreszcie długo oczekiwana wizyta na dziedzińcu  Zamku Wawelskiego ze  wspaniałymi renesansowymi krużgankami zrobiła na wielu z nas niesamowite wrażenie. Następnie udaliśmy się pod Pałac Arcybiskupów Krakowskich i słynne Okno Papieskie. Spacer urokliwymi uliczkami doprowadził nas na zabytkowy dziedziniec Uniwersytetu Jagiellońskiego. To z pewnością jedno z bardziej urokliwych i inspirujących miejsc w Krakowie. W towarzystwie przewodnika dotarliśmy na  Rynek Główny, a tam naszym oczom ukazał się Kościół Mariacki a w jego wnętrzu,  m. in. największy w Europie ołtarz gotycki- Wita Stwosza oraz  dzieła Jana Matejki. Po wyjściu ze  świątyni wysłuchaliśmy hejnału z Wieży Mariackiej.

Krakowski Rynek ma swój unikatowy klimat. Gołębie, dorożki, stragany z pamiątkami,  ogródki restauracyjne, uliczni artyści -  wszystko to składa się na atmosferę, którą można zachwycać się bez końca. I wreszcie nadszedł czas na zakup pamiątek. Sukiennice to wizytówka miasta, perła renesansowej architektury. A wewnątrz kilkadziesiąt kramów, gdzie mogliśmy podziwiać wyroby ze złota, bursztynu, tradycyjne stroje krakowskie i oczywiście figurki smoka.  Chwila oddechu przed pomnikiem Adama Mickiewicza i wyruszamy dalej. Po drodze mijamy   Bramę Floriańską oraz Barbakan, które są pozostałością po fortyfikacji z czasów średniowiecza i należą do unikatowych budowli militarnych. Skoro zdecydowaliśmy się  na zwiedzanie takiego historycznego i ważnego miasta, to nie mogliśmy zrezygnować z odwiedzenia  Muzeum Armii Krajowej.  To miejsce ściśle wiążę się z  historią Polskiego Państwa Podziemnego. Wysłuchaliśmy tu ciekawych historii i obejrzeliśmy  rzeczy należące do żołnierzy Armii Krajowej.

Drugiego dnia program wycieczki zakładał wyjazd do Oświęcimia. Wczesnym rankiem udaliśmy się do   Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz-Birkenau, aby oddać cześć pamięci ofiar niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady. Zmierzenie się ze skalą popełnionych w tym miejscu zbrodni skłania  do trudnej refleksji o istocie człowieczeństwa i o tym, jak można ją zatracić. Muzeum Auschwitz-Birkenau to miejsce, które każdy z nas powinien odwiedzić przynajmniej raz w życiu. Kultywowanie pamięci o straszliwych zbrodniach, jakich tam dokonano, jest naszym moralnym obowiązkiem wobec ponad miliona ludzi, którzy stracili życie w obozie i pozostałych ofiar   nazistowskiego terroru. Wizyta w muzeum uświadomiła  nam ogrom  ludzkich dramatów.

Odkrywając nowe miejsca, poznajemy tradycje, zabytki kultury i historii, co z pewnością przyczyni się do uatrakcyjnienia procesu edukacyjnego, a nauka nabierze praktycznego wymiaru.

Wspólny wyjazd  możemy uznać za udany i będziemy go wspominać jako niezwykłą przygodę.

A.Kołodziejska

Poznajemy Polskę! Wycieczka do Krakowa i Oświęcimia.

Utworzono dnia 16.11.2022, 10:28

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.