PROCEDURY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM PRZEWLEKLE CHORYM
PROCEDURY POSTĘPOWANIA Z DZIECKIEM PRZEWLEKLE CHORYM W SZKOLE
Opracowano na podstawie publikacji: Ośrodka Rozwoju Edukacji, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Zdrowia, Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania – „One są wśród nas”.
I Obowiązki rodzica:
- w przypadku ucznia rozpoczynającego naukę dostarczyć wychowawcy informacje o stanie zdrowia dziecka przewlekle chorego, objawach choroby, zagrożeniach zdrowotnych, przyjmowanych lekach,
- w przypadku zdiagnozowania podczas roku szkolnego niezwłocznie dostarczyć do szkoły niezbędne informacje,
- rodzice są zobowiązani do stałej współpracy z wychowawcą ucznia przewlekle chorego.
II Obowiązki wychowawcy:
- wychowawca jest zobowiązany do przekazania informacji radzie Pedagogicznej i innym pracownikom o sposobach postępowania z chorym dzieckiem w sytuacji zaostrzenia objawów czy ataku choroby.
III Obowiązki nauczycieli
- nauczyciele są zobowiązani dostosować formy pracy, dobór treści i metod oraz organizację nauczania do możliwości psychofizycznych ucznia, a także objęcia go różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- w przypadku nasilenia objawów choroby bezzwłocznie poinformować rodziców o zaistniałej sytuacji.
Dziecko z astmą
NAKAZY
1. Częste wietrzenie sal lekcyjnych.
2. Dziecko, które ma objawy choroby po wysiłku, powinno przed lekcją wychowania fizycznego przyjąć dodatkowy lek.
3. Ćwiczenia fizyczne należy zaczynać od rozgrzewki.
4. W przypadku wystąpienia u dziecka objawów duszności należy przerwać
wykonywanie wysiłku i pozwolić dziecku zażyć środek rozkurczowy.
ZAKAZY
1. Chorzy uczniowie nie powinni uczestniczyć w pracach porządkowych.
2. W okresie pylenia roślin dzieci z pyłkowicą nie mogą ćwiczyć na wolnym powietrzu
oraz nie powinny uczestniczyć w planowanych wycieczkach poza miasto.
3. Astma oskrzelowa wyklucza biegi na długich dystansach, wymagających
długotrwałego, ciągłego wysiłku.
OGRANICZENIA
1.Uczeń z astmą może okresowo wymagać ograniczenia aktywności fizycznej
i dostosowania ćwiczeń do stanu zdrowia.
2. Dziecko uczulone na pokarmy powinno mieć adnotacje od rodziców, co może jeść
w sytuacjach, które mogą wywołać pojawienie się objawów uczulenia.
OBSZARY DOZWOLONE I WSKAZANE DLA DZIECKA
1. Dzieci chore na astmę powinny uczestniczyć w zajęciach z wychowania fizycznego.
wysportowane dziecko lepiej znosi okresy zaostrzeń choroby.
2. Uczeń z astmą nie powinien być trwale eliminowany z zajęć z wychowania fizycznego.
3. Dzieci z astmą mogą uprawiać biegi krótkie, a także gry zespołowe.
4. Dzieci z astmą mogą uprawiać gimnastykę i pływanie.
5. Dzieci z astmą mogą uprawiać większość sportów zimowych.
Dziecko z cukrzycą
OBJAWY HIPOGLIKEMII - niedocukrzenia:
1 . Bladość skóry, nadmierna potliwość, drżenie rąk.
2. Ból głowy, ból brzucha.
3. Szybkie bicie serca.
4. Uczucie silnego głodu/wstręt do jedzenia.
5. Osłabienie, zmęczenie.
6. Problemy z koncentracją, zapamiętywaniem.
7. Chwiejność emocjonalna, nietypowe zachowanie dziecka.
8. Napady agresji lub wesołkowatości.
9. Ziewanie/senność.
10. Zaburzenia mowy, widzenia i równowagi.
11. Zmiana charakteru pisma.
12. Uczeń nielogicznie odpowiada na zadawane pytania.
13. Kontakt ucznia z otoczeniem jest utrudniony lub traci przytomność.
14. Drgawki.
POSTĘPOWANIE PRZY HIPOGLIKEMII –
1. Sprawdzić poziom glukozy we krwi potwierdzając niedocukrzenie.
2. Podać węglowodany proste (sok owocowy, coca-cola, cukier spożywczy rozpuszczony
w wodzie lub herbacie, glukoza w tabletkach, płynny miód.)
NIE WOLNO
1. Zastępować węglowodanów prostych słodyczami zawierającymi tłuszcze, jak np.
czekolada, ponieważ utrudniają one wchłanianie glukozy z przewodu pokarmowego).
2. Ponownie oznaczyć glikemię po 10-15 minutach.
OBJAWY HIPERGLIKEMII
1. Wzmożone pragnienie, potrzeba częstego oddawania moczu.
2. Rozdrażnienie, zaburzenia koncentracji.
3. Złe samopoczucie, osłabienie, przygnębienie, apatia.
Jeżeli do ww. objawów dołączą:
1. ból głowy, ból brzucha.
2. nudności i wymioty.
3. ciężki oddech.
może to świadczyć o rozwoju kwasicy cukrzycowej.
Należy wtedy bezzwłocznie:
1. Zbadać poziom glukozy.
2. Skontaktować się z rodzicami lub wezwać pogotowie.
POSTĘPOWANIE PRZY HIPERGLIKEMII
1. Umożliwiamy dziecku przyjęcie insuliny,
2. Uzupełniamy płyny (dziecko powinno dużo pić, przeciętnie 1litr w okresie 1,5-2 godz.,
najlepszym płynem jest niegazowana woda mineralna),
3. W razie stwierdzenia hiperglikemii dziecko nie powinno jeść, dopóki poziom glikemii
nie obniży się.
Szkolny kodeks praw dziecka z cukrzycą – każdemu dziecku z cukrzycą typu 1 należy
zapewnić w szkole:
1. Możliwość zmierzenia poziomu glukozy na glukometrze w dowolnym momencie –
także w trakcie trwania lekcji.
2. Możliwość podania insuliny.
3. Możliwość zmiany zestawu infuzyjnego w przypadku leczenia osobista pompą
insulinową w odpowiednich warunkach zapewniających bezpieczeństwo i dyskrecję.
4. Właściwe leczenie niedocukrzenia zgodnie ze schematem ustalonym z higienistką
szkolną i rodzicami dziecka.
5. Możliwość spożycia posiłków o określonej godzinie, a jeśli istnieje taka potrzeba,
nawet w trakcie trwania lekcji.
6. Możliwość zaspokojenia pragnienia oraz możliwość korzystania z toalety, także
w czasie trwania zajęć lekcyjnych.
7. Możliwość uczestniczenia w pełnym zakresie w zajęciach wychowania fizycznego oraz
różnych zajęciach pozaszkolnych, np. wycieczkach turystycznych, zielonych szkołach.
Dziecko z padaczką
W RAZIE WYSTĄPIENIA NAPADU NALEŻY:
1. Przede wszystkim zachować spokój.
2. Ułożyć chorego w bezpiecznym miejscu w pozycji bezpiecznej, na boku.
3. Zabezpieczyć chorego przed możliwością urazu w czasie napadu – zdjąć okulary,
usunąć z ust ciała obce, podłożyć coś miękkiego pod głowę.
4. Asekurować w czasie napadu i pozostać z chorym do odzyskania pełnej świadomości.
NIE WOLNO:
1. Podnosić pacjenta.
2. Krępować jego ruchów.
3. Wkładać czegokolwiek między zęby lub do ust.
W razie narastających trudności szkolnych, trzeba zapewnić dziecku możliwość douczania, zorganizować odpowiednio czas na naukę, z częstymi przerwami na odpoczynek, modyfikować i zmieniać sposoby przyswajania wiadomości szkolnych. Nie należy z zasady zwalniać dziecka z zajęć wychowania fizycznego ani z zabaw i zajęć ruchowych w grupie rówieśników. Należy jedynie dbać o to, aby nie dopuszczać do nadmiernego obciążenia fizycznego i psychicznego. Gdy zdarzają się napady, dziecko powinno mieć zapewnioną opiekę w drodze do i ze szkoły.
Dziecko z ADHD, czyli zespołem hiperkinetycznym
W pracy szkolnej uczniowie z ADHD wymagają od nauczycieli:
1.Poznania i zrozumienia specyficznych zachowań i emocji dziecka
( tj. : brak koncentracji na szczegółach, trudności z utrzymaniem uwagi na zadaniach i grach, nierespektowanie podanych kolejno instrukcji, kłopoty z dokończeniem zadań i wypełnianiem codziennych obowiązków, dezorganizacja, szybkie rozpraszanie się pod wpływem bodźców zewnętrznych, nadmierna ruchliwość i gadatliwość, przerywanie bądź wtrącanie się do rozmowy )
2. Akceptacji, pozytywnego wsparcia, nasilonej w stosunku do innych uczniów uwagi i zainteresowania.
3. Organizacji środowiska zewnętrznego w formie porządku i ograniczenia bodźców.
4. Stosowania wzmocnień ( pochwał, nagród )
5. Skutecznego komunikowania ( krótkie instrukcje, powtarzanie )
6. Konsekwencji w postępowaniu i ustalenia obowiązującego systemu norm i zasad.
7. Elastyczności pracy dającej możliwość dodatkowej aktywności i rozładowania emocji.
Dziecko z zaburzeniami lękowymi
1.Jeśli nauczyciel zauważy powtarzające się zaburzenia lękowe powinien ten fakt zgłosić rodzicom ucznia.
2.Zasady postępowania z uczniem z zaburzeniami lękowymi:
- zapewnienie poczucia bezpieczeństwa w relacji uczeń- nauczyciel- klasa
- stosowanie pochwał nawet za małe osiągnięcia
- ograniczenie odpytywania na forum klasy
- normalizowanie reakcji lękowych i pokazywanie adaptacyjnej funkcji lęku
- uczenie techniki rozwiązywania problemów i radzenia sobie ze stresem.
Procedury opracowano na podstawie poradnika Ministerstwa Edukacji Narodowej ,,Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi?” oraz publikacji ,,One są wśród nas” zamieszczonych na stronie internetowej Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.