Prelekcja dla rodziców „Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? – Granice
Prelekcja dla rodziców „Kiedy pozwolić? Kiedy zabronić? – Granice
Co to są granice? Jaki mają związek w wychowaniu dzieci? Odpowiedzi na te i inne pytania rodzice mieli okazję poznać 19 listopada 2019 r. podczas prelekcji dla rodziców zorganizowanej w naszej szkole. Spotkanie poprowadziła Pani Elżbieta Szwed psycholog z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Janowie Lubelskim. Prelekcja była tylko krótkim wstępem do obszernego tematu „Granice – kiedy pozwolić, kiedy zabronić?”
Ustalanie granic w wychowaniu dzieci nie jest jednorazowe, granice zmieniają się wraz z dorastaniem naszych dzieci. Pomagają dzieciom w odkrywaniu świata, określają ścieżkę akceptowanych zachowań, określają związki z ludźmi, dają poczucie bezpieczeństwa. Granice, które równoważą wolność i kontrolę, to odpowiednia postawa rodzica dotycząca wychowania dzieci, stwarza ona optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju. Dzieci potrzebują jasnych komunikatów na temat naszych zasad i oczekiwań.
Jakim jestem rodzicem? Jaka jest moja postawa w wychowaniu dzieci?
Podczas spotkania Pani psycholog przedstawiła trzy postawy rodziców.
Postawa przyzwalająca. Bezstresowe wychowanie dzieci. Wolność bez granic. Dzieci reagują sprawdzaniem granic, podważają i ignorują zasady i autorytety, wyczerpują rodziców utarczkami słownymi.
Postawa restrykcyjna/autorytarna. Granice bez wolności. Rozwiązywanie problemów siłą. Jedna strona przegrywa, druga wygrywa. Brak współpracy. Dzieci reagują tu: gniewem, uporem, zemstą, buntem, wycofaniem i podporządkowaniem pełnym lęku.
Postawa demokratyczna. Wolność w ramach granic. Rozwiązywanie problemów poprzez współpracę. Obie strony wygrywają. Równowaga pomiędzy stanowczością a szacunkiem; wolnością a kontrolą. Umożliwia nam osiągnięcie celów w krótszym czasie i przy użyciu mniejszej energii, jak również bez ranienia uczuć.
Badania naukowe dowodzą, że dzieci wychowywane bezstresowo (postawa przyzwalająca) lub bez wolności (postawa autorytarna) były bardziej podatne na uzależnienia, bardzo wcześnie pojawiły się w ich życiu substancje uzależniające, psychoaktywne.
Zaprezentowany temat jest bardzo obszerny. Głębsze zapoznanie się z nim pozwala zrozumieć zachowanie naszych dzieci, problemy wychowawcze oraz podsuwa sposoby radzenia sobie z trudnościami dotyczącymi wychowania dzieci.
Pedagog szkolny Emila Łukasik